Eerste 2 weken in Kiwiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Thijs Keijsers - WaarBenJij.nu Eerste 2 weken in Kiwiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Thijs Keijsers - WaarBenJij.nu

Eerste 2 weken in Kiwiland

Door: Thijs Keijsers

Blijf op de hoogte en volg Thijs

23 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

What's up mates!

Bij deze een korte samenvatting van wat ik de afgelopen 2 weken heb uitgespookt in het fantastische Nieuw Zeeland.

Na een weekendje in vliegtuigen gespendeert te hebben kwam ik dan eindelijk aan in Auckland! Het voordeel van zo een takke eind vliegen is dat je de bij aankomst de bestemming ook meer gaat warderen. Ik was dan ook zo ontzettend blij toen ik eindelijk Auckland uitwandelde. Ondanks dat ik weinig slaap in vliegtuigen waren de 40 uur voorbij gevlogen (ha. ha.). Ik was echter wel blij toen ik eindelijk in mijn hostel aankwam en kon gaan slapen. Ik werd vervolgends keurig gewekt door mijn jetlag om respectievelijk 3, 5 en 7 uur in de ochtend. De volgende dag heb ik het daarom ook maar rustig aangedaan, en op mijn dooie gemakje een beetje door Auckland gebanjert. Auckland is op zich een leuke stad waar je lekker aan het water kan zitten, maar je moet er niet te lang blijven. Vandaar dat de volgende ochtend om 7:20 mijn bus richting het zuiden ging. Deze keer kwam de jetlag mij eens van pas en werd ik om 5 in de ochtend als een stralend zonnetje wakker.

Mijn eerste bestemming was Waitomo, een klein dorpje dat bekend staat om de grote hoeveelheid grotten die daar in de buurt zijn. In deze grotten stikt het van de glowworms, of beter gezegd: wormen met lichtgevende ontlasting.Naast deze bijzondere grotten is er verder geen reet te beleven. Ik en een duitser (daar zijn er hier verschikkelijk veel van, maar dat wist ik toen nog niet) die ik in het hostel heb ontmoet, zijn we tegevergeefs op piepkleine mountainbikejes opzoek gegaan naar een winkel. Maar na dat we van een vriendelijke vrouw te horen kregen dat we eerst effe 10 km over de state highway moesten fietsen hebben we de handdoek maar in de ring gegooid. Gelukkig was het wel zeer gezellig in het hostel. De volgende dag had ik een 7 uur durende tocht geplanned door een van de grotten die Waitomo rijk is, de bijzonderste! Om de grot te bereiken moest ik eerst een dikke 100 meter abseilen in een fantastisch mooi ravijn. Na een korte lunch wandelden we de grot in, met wandelen bedoel ik trouwens rotsen beklimmen, door piepkleine ruimtes kruipen, en zwemmen door de rivier die door de grot loopt. Dit in combinatie met de grote groepen glowworms die zich in de grot bevonden maakte het echt tot een geweldige ervaring!

De volgende dag stond een bus reis van 10 uur op het programma, gelukkig gingen andere mensen uit het hostel ook en hoefde ik dus niet alleen in de bus te zitten. Het uizicht was de gehele 10 uur trouwens zeer mooi. Uiteindelijk kwam ik aan in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Wellington was al meteen een stuk mooier dan Auckland, omringt door bergen. Eerst heb ik de Weta Cave bezocht, Weta Workshop is het bedrijf dat alle props en special effects heeft gemaakt voor Lord of the Rings (en nog een hele hoop andere films). De rondleiding daar was erg interessant, aangezien ik een enorme Lord of the Rings nerd ben. Het was interessant om meer te weten te komen over the making off van Lord of the Rings. Vervolgends ben ik naar het Te Papa museum gegaan, het grote museum van Wellington. Te Papa is echt een gigantisch museum met veel interessante tentoonstellingen, waaronder een 4 meter lange reuze inktvis op sterk water. Ten slotte ben ik nog een pub ingedoken met een andere Nederlander die ik daar ontmoet heb. Wellington is echt een leuke stad!

Na Wellington werd het tijd om het noorder eiland voorlopig te verlaten, dus nam ik de ferry naar Picton (op het zuider eiland dus). De route van de ferry loopt door het national park Marlborough Sounds, google maar! Marlborough Sounds is echt een fantastisch mooi gebied dus ik heb op de ferry mijn ogen uitgekeken. Ik had voor het zuider eiland nog helemaal niets geplanned dus toen ik in Picton voet aan wal zette moest ik me eerst even gaan bedenken waar ik eens heen zou gaan, aangezien in Picton zelf niet veel is. Ik besloot naar Kaikoura te liften. Dat bleek niet zo moeilijk, binnen 5 minuten werd ik al opgepikt en was ik op weg naar Kaikoura.

Ik dacht dat het noorder eiland al erg mooi was, maar het zuider eiland slaat echt alles! De weg naar Kaikoura was zo fantastisch mooi, we zijn daarnaast ook even gestopt om zeehonden van dichtbij te bekijken die daar massaal aan het strand liggen. Kaikoura zelf is een leuk plaatsje aan de zee. In het hostel heb ik al meteen een leuke groep mensen ontmoet waarmee we besloten om het nachtleven van Kaikoura te verkennen, we kwamen erachter dat er niet echt een nachtleven is maar het was evengoed gezellig. De volgende dag werd het plaatsje getroffen door een cycloon dus hadden we de hele dag regen en storm. We moesten ons dus binnen maar vermaken met kaarten. Wel zijn we nog even naar het strand gegaan, waar de zee drie meter hoge golven aan het produceren was! De volgende dag was het wel mooi weer, dus besloot ik te zwemmen met dolfijnen. Ze hadden een groep van 200 Dusky Dolphins gevonden en daar mocht ik gewoon tussen zwemmen! Ze reageerden ook op je, als je veel geluid maakt en rondjes zwemt (je voelt jezelf wel een beetje een achterlijke, maar yolo) dan zwemmen ze rondjes om je. Dit was echt een heel bijzondere ervaring!

Mijn volgende bestemming was Christchurch, deze stad is een paar jaar geleden getroffen door een zeer heftige aardbeving en is voor een deel verwoest. Dit kun je nog steeds terug zien, over staan verwoeste gebouwen en bouwputten. Om even door Christchurch te lopen en al die verwoestingen te zien is wel indrukwekken, maar verder is er niet zo veel daar dus ben ik snel weer verder gereist.

Na een wederom prachtige busrit vanuit Christchurch kwam ik aan in Wanaka, een leuk stadje aan een prachtig meer. In het hostel ontmoette ik een echte Brabo (raar om iemand zo Brabants te horen praten helemaal hier), waarmee ik de hele middag aan het meer heb lopen chillen. Vervolgends zijn we nog eventjes (tot 6 uur s'nachts) een kroeg ingedoken. De volgende dag ben ik een van de omringende bergen opgehiked, vanwaar ik een mooi uitzicht had over de omgeving. Vervolgens zijn we maar weer eens naar het meer gegaan om lekker niets te doen. In Wanaka wordt je echt super ontspannen.

Na een aantal dagen ben ik doorgereist naar Queenstown, wederom een fantastische plek! Queenstown staat bekend als de adrenaline hoofdstad van Nieuw Zeeland, gelegen tussen de bergen en (wederom) aan een prachtig meer. Er is hier zo ontzettend veel te doen dat je jezelf voor maanden kan vermaken, als je het geld hebt (want het is wel achterlijk duur). In het licht van 'de adrenaline hoofdstad' besloot ik om maar te gaan bungy jumpen, en in het licht van 'als je het toch doet, doe het dan goed' besloot ik om maar meteen de hoogste bungy van Nieuw Zeeland te kiezen. De Nevis Bungy is 134 meter hoog, gelegen boven een prachtige canyon in de bergen rondom Queenstown. Ik zal niet ontkennen dat dit een van de engste dingen was die ik ooit heb gedaan. Daar op zo een platform staan en 134 meter naar beneden te kijken zonder dat je ook maar iets ziet dat mogelijk je val kan breken is niet chill! Zodra je springt is het echter fantastisch mooi, na de sprong zit je zo ontzettend met adrenaline! Uiteindelijk was het dus zeer geslaagd. Gelukkig heb ik mezelf niet bescheten, aangezien ik driekwart van mijn onderbroeken in Wanaka heb laten liggen.. Op weg naar de bungy ontmoette ik een drietal Kiwi's (Nieuw Zeelanders) met wie ik na de sprong een biertje ben gaan drinken aan het strand, gevolgd door het krijken van een rugby wedstrijd in een pub, gevolgd door een aantal nachtclubs... De volgende dag was ik een flinke kater (en wat wazige herinneringen) rijker en zo een 80 dollar armer. Maar volgens mij was het een zeer geslaagde avond! Even tussendoor: iets waar je in Queenstown, naast bier drinken en andrenaline shit, niet omheen kan is de Fergburger. Je kan het tentje altijd herkennen aan de massa mensen die zich opeenpakt op de stoep ervoor, ook zijn groepen fotograferende Jappen niet ongewoon voor de Fergburger. Gezien de populariteit van de Fergburger moet je zo een 45 minuten wachten, maar als je dan eindelijk je burger in je grijpgrage knuistjes gedrukt krijgt gaat er een nieuwe wereld voor je open! Alle andere burgers die je hierna zult proeven (tenzij het andere Fergburgers zijn) zullen voor altijd verpest zijn.

Na Queenstown kon ik meeliften met een aardige Amerikaan en zo ben ik dan eindelijk in Te Anau aangeland. Mijn zuidelijkste stop in Nieuw Zeeland, hierna gaat het weer allemaal naar het noorde en ben ik eigenlijk al weg op de terugweg. Maar eerst ga ik nog een vierdaagse track hiken door Milford Sound (google maar eens). Deze track staat aangeschreven als een van de mooiste hikes ter wereld dus ik heb er erg veel zin!

Na 2 weken ben ik tot de conclusie gekomen dat een maandje hier veel te kort gaat zijn, er is zo veel te doen en te zien! Ik zal dus ooit wel een keer terug moeten komen. Nieuw Zeeland is zonder twijfel het mooiste en meest awesome land waar ik tot nu toe ben geweest, het is hier zo ontzettend mooi (en awesome dus) overal! De locals zijn ook echt geweldige mensen, heel vriendelijk en outgoing allemaal. Maargoed ik ga me maar eens voorbereiden voor mijn trekking (vertrek over een paar uur). Ik ben vanaf nu voor vier dagen naar de middle of nowhere en ben ik vanzelfspreken ook niet bereikbaar. Mits ik niet verdwaal horen jullie nog van me!

Cheers!

  • 23 Maart 2014 - 21:46

    Willeke:

    Wat een verhaal thijs. Heel leuk om over al je uitspattingen te lezen. En ook over de mensen die je allemaal ontmoet hebt onderweg.
    Nu op naar de "mooiste trektocht van de wereld". Ik had je geloof ik al gezegd dat ik jaloers was.

    Groet willeke

  • 23 Maart 2014 - 21:51

    Ria Verbruggen:

    Hallo Thijs,
    Gaaf om jouw verhalen te lezen. je hebt een ' levendige' manier van vertellen en dat is fijn voor beeldvorming. Ik heb ff gegoocheld en Millford Sound ziet er prachtig uit, dus dat wordt genieten.
    Groetjes Joep en Ria

  • 23 Maart 2014 - 22:29

    Annie:

    Ha die Thijs,
    wat een verhalen allemaal en dan nog maar twee weekjes weg zijn! Wat heb je al veel gedaan en gezien en al veel mensen ontmoet.
    Je heb een leuke manier van vertellen met een hoop humor.
    Veel plezier naar je volgende avontuur in Milford sound!
    Natuurlijk zien we ook graag foto's maar die zullen wellicht nog volgen.

    Groetjes Annie

  • 23 Maart 2014 - 23:49

    Thijn:

    Fuck dude.. wat een leipe verhalen. Kan niet anders zeggen dat ik smerig jaloers ben, maar super mooi dat 't zo bevalt en dat nieuw zeeland as awesome is, if not, even more awesome is as you expected. Enjoy!

  • 24 Maart 2014 - 08:45

    Johnatan:

    Ah dude, wat vet allemaal. Vorige week was het hier 1 dag 21 graden en toen was ik intens blij maar na het lezen van jou avonturen is dat eigenlijk best wel triest haha. Enfin, laat die mooie verhalen maar komen en blijf ons lekker jaloers maken.
    Veel plezier!

  • 25 Maart 2014 - 10:56

    Mia Keijsers:

    Thijs geweldig om jou reis te lezen .queenstown is erg mooi hè eigenlijk het hele zuidereilanbd


    Ik denk dat jou reis te kort is is wel tamelijk duur n z maar pap geeft je misschien een extra toelage geniet maar heel veel ik kijk weer met spanning naar je volgende verhaal .groetjes oma .

  • 26 Maart 2014 - 18:03

    Rick:

    Klinkt lekker gozer, ik ben zeer jaloers!
    Houd ons op de hoogte en geniet ervan!

  • 30 Maart 2014 - 19:36

    Ton En Diny Jans:

    Thijs,

    Wat een mooie reisverslag
    We zijn benieuwd naar de rest van je bezoek aan Kiwiland

    Groetjes Ton en Diny

  • 02 April 2014 - 20:03

    Ineke En Ton:

    Halo Thijs

    Dat klinkt wel hel avontuurlijk allemaal. Ik denk dat wij ook maar eens moeten gaan sparen. Nieuw-Zeeland klinkt toch echt als the place to be. Hoewel ik mezelf nog niet zie buggy jumpen maar dat ter zijde.
    Goede reis
    Ineke en Ton

  • 05 April 2014 - 13:57

    Nelleke:


    lees nog niet, dat je terug bent van je 4 daagse track hiken.........Je kunt smakelijk vertellen Thijs.
    'n goede reis verder. nelleke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 06 Maart 2014
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 4523

Voorgaande reizen:

07 Maart 2014 - 18 Juni 2014

Eiland hoppen in the Pacific!

Landen bezocht: